Smaaktest plantaardige kaas

Meer plantaardig wordt steeds gemakkelijker

Meer planten eten wordt steeds minder een uitdaging omdat er steeds meer plantaardige alternatieven zijn zoals sojakwark, amandelmelk en vegetarische kipstukjes die best lekker zijn. Daarnaast zijn er ook steeds meer lekkere recepten in omloop met kikkererwten, linzen en andere peulvruchten die niet alleen lekker zijn maar ook goed verzadigen.

Maar hoe zit het met plantaardige kaas?

Maar voor kaasliefhebbers blijft de stap naar compleet plantaardig lastig. Dus heb ik uit nieuwsgierigheid een smaaktest opgezet waar ik een beetje tegenop zag. Ik heb puur plantaardige kaas in de supermarkt aangeschaft en getest. Dus zat ik een middag tussen de plantaardige plakken met de onaantrekkelijke naam plantaardige plakken. En verder een creamy original en Boursin plantaardig.

Naar 40 procent dierlijk

Volgens vele voedingswetenschappers moeten we naar minder dierlijk eiwit en naar een meer plantaardige voeding. Nu is meer dan 60 procent van het eiwit van dierlijke oorsprong in de Nederlandse voeding. En dat zou naar minder dan 40 procent mogen. Niet alleen voor de planeet maar ook voor onze gezondheid. Minder dierlijk eiwit eten is voor veel mensen goed te doen en levert al veel winst op. Het is duurzamer en gezonder. Volledig plantaardig eten is prima mogelijk en een veganistische voeding is dan ook voor velen het ultieme doel. Hierdoor zie je in de media twee kampen ontstaan van overtuigde vleeseters en de ‘vegans’.

De middenweg

En toch valt er ook veel te zeggen voor de middenweg. Want van dierlijk eiwit herstel je net iets beter dan van plantaardig eiwit. Dit bleek uit een recent onderzoek door Luc van Loon, hoogleraar humane biologie aan de Universiteit van Maastricht en expert op het gebied van de stofwisseling in skeletspieren. Hij toonde aan dat een maaltijd met plantaardige en dierlijke eiwitten de spieraanmaak meer stimuleert dan een volledig plantaardige maaltijd.  Het gaat volgens hem niet alleen over de hoeveelheid eiwit in onze voeding maar ook over de kwaliteit. Ook organisaties als het Voedingscentrum geven aan dat minder dierlijk móet maar dat we niet naar volledig plantaardig hoeven. Al is hun wekelijkse aanbeveling van maximaal 300 gram rood vlees voor velen aan de krappe kant. Verder adviseren ze dat je beter ook geen bewerkt vlees zoals ham, salami en worst zou moeten eten voor je gezondheid.

Nepkaas

Nepkaas hoeft dus niet maar eerlijk is eerlijk, de nepkaastest viel reuze mee. De gele plantaardige plak leek echt op jonge kaas. En de witte plak kon zo doorgaan voor feta. Ook de roomkaas smaakte best op een crackertje. Alleen de Boursin plantaardig leek niet op het origineel. Opvallend is dat de prijzen voor plantaardige kaas nauwelijks hoger zijn dan van kaas van melk. Dat in tegenstelling tot alternatieven voor vlees.

Ik heb mijn gele en witte plakken met smaak opgemaakt. Mijn zoon merkte niet eens het verschil in zijn tosti. De nepkaas smolt prima.

 

Yneke

Smaaktest plantaardige kaas

Ik heb vrijwel alle keuze aan plantaardige kaas in huis gehaald die verkrijgbaar was in de middelgrote Jumbo bij mij op het dorp. De smaaktest is dan ook enigszins beperkt. Wat ik heb geproefd:

  • Jumbo plantaardige plakken (alternatief voor goudse)
  • Jumbo plantaardige witte plak (alternatief voor feta)
  • Boursin plantaardig
  • Violife creamy original
Violife
  • Dit is een romig alternatief voor roomkaas. Lekker. Beetje zoutig. Eerste hap leek een beetje vreemd, klein bittertje. Maar op een cracker doet hij het prima en een losse hap daarna smaakte fijn.
  • 5 g koolhydraten per 100 gram. Dat is meer dan in roomkaas.
  • Er zit 0 gram eiwit in. Je eet het dus voor de smaak. Niet omdat je eiwitten binnenkrijgt.
  • Prijs is 2,65 euro voor 150 gram
Jumbo plantaardige plak
  • Dit vind ik een verrassing. Het breekt anders dan jonge kaas maar het mondgevoel is vergelijkbaar en ook de smaak is best goed. Het benadert absoluut de jonge kaas die ik eigenlijk zou willen.
  • 18,2 gram koolhydraten per 100 gram. Dat is 4,6 gram per plak. En dat maakt dit nepkaasje niet geschikt voor een ketogeen dieet.
  • 0,3 gram eiwit per 100 gram. Tja. jij eet misschien geen kaas voor de eiwitten. Maar hoe kom je dan aan je eiwit als er al niks in kaas zit?
  • Prijs 1,85 voor 200 gram. Dat is 8 plakken.
Jumbo plantaardige witte plak
  • Nog zo’n verrassing, stevig, zout en zurig, net feta. Wanneer je deze door de salade kruimelt met wat andere sterke smaken zoals olijven, kappers en rode ui dan heeft niemand door dat het niet de real stuff is.
  • Voor de koolhydraattellers: 10,1 gram koolhydraten per 100 gram. Een hele plak weegt 150 gram. Door een salade verkruimel je per persoon gemakkelijk rond de 40 gram. Dat levert dan toch nog 4 gram....
  • 0,4 gram eiwit per 100 gram.
  • Prijs 2,35 voor 150 gram. 200 gram 'echte' feta kost 2,49.
Boursin plantaardig
  • Dit merk heeft nogal wat te verliezen qua naamsbekendheid. Toch is dit de minste. De kleur is een beetje treurig geel en de consistentie is anders dan die van de romig kruimelige Boursin. Ook de smaak is minder indrukwekkend dan de andere drie. Het lijkt een soort light alternatief voor mensen die niet eerder Boursin hebben geproefd.
  • 12,5 gram koolhydraat per 100 gram. In een bakje zit 130 gram. Op een (keto)cracker smeer je makkelijk 25 gram. Dat levert dus 3 gram koolhydraten.
  • 2 gram eiwit per 100 gram. Niet een echte eiwitbom dus.
  • Prijs: 2,75 euro. De originele kost 3,25 voor 150 gram. Best goedkoop.
Conclusie
De smaak is best oké. Ik kan me voorstellen dat de stap naar vegan makkelijker wordt met deze alternatieven. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar vegan camembert en blauwe kaas. Toch ook nog maar eens proeven. Maar ondanks dat de smaak meevalt en zelfs smakelijk is, blijft een nadeel dat de kaas vooral vet en koolhydraten levert. Geen eiwit. En dat blijft een uitdaging in een plantaardige voeding. Daarnaast hoort plantaardige kaas niet thuis in een ketogeen dieet. Je krijgt relatief veel koolhydraten binnen en dat voor niet of nauwelijks eiwitten.