Op je gezondheid

In de lessen van de Academie voor leefstijl en gezondheid komt uiteraard ook het gebruik van alcohol aan de orde. Niet alleen wat de negatieve effecten zijn. Maar vooral hoe je het bespreekt met je patiënten/cliënten. Want veel zorgprofessionals en leefstijlcoaches vinden het onderwerp best lastig.

Moet kunnen

Maar wanneer we het dan over onze eigen consumptie hebben, wordt er meestal een beetje lacherig gedaan. De richtlijn is natuurlijk maximaal één consumptie per dag en liever helemaal niet. Maar veel van ons drinken regelmatig meer dan dat ene glas. Ik zelf ook. Moet af en toe kunnen toch, is de gedachte. Gezellig!

Alcohol is gif

Alcohol wordt snel opgenomen in je lichaam via je dunne darm en laat meteen je polsslag versnellen en je bloedvaten verwijden. Alcohol is slecht voor je. Niet alleen direct maar vanaf een glas per dag neemt het risico op borstkanker toe bij vrouwen, het verhoogt de kans op leveraandoeningen maar ook diabetes type 2. Om maar wat te noemen. Want dan hebben we het nog helemaal niet over de gevolgen als je er afhankelijk van wordt. Als alcohol of alcoholhoudende producten nu door instanties goedgekeurd zou moeten worden als voedingsmiddel zou het nooit op de markt komen.

Herstel

Maar een glas wijn is best lekker en vaak blijft het er dan niet bij één zoals gezegd. Bij mij in ieder geval niet. En nu doe ik dat niet iedere dag. Maar toch. Sinds kort heb ik echter een bandje om mijn pols die van alles meet*. Temperatuur, HRV, polsslag en nog veel meer. En de app die daarbij hoort trekt daar conclusies uit zoals herstel en de mate van stress.

Minder fit

En je voelt hem waarschijnlijk al aankomen. Het bandje vertelt mij dat ik na een avond met wat wijn de volgende ochtend minder goed hersteld ben. Al vanaf één glas zie ik dat ik de volgende dag minder fit begin. Significant! Zelfs als ik goed slaap. Ik schrok ervan. Ik dronk al niet veel maar ik vraag me nu sneller af of die wijn bij de gezellige maaltijd wel wat toevoegt.

Suf

Ik vind het suf dat ik door een cijfer via een app daarmee geconfronteerd moest worden. Maar het is wel iets wat voor mij werkt. Ik overweeg nu, om net als zoveel anderen, een tijdje helemaal niet te drinken. Zodat ik iedere dag in het groen begin.

Wat helpt jou om minder of niet te drinken?

Yneke

 

*Whoop