Inge Siero leerde om…. creatief te zijn in klantenbinding

In deze serie vertellen leefstijlcoaches over een nieuw inzicht waar jij door geïnspireerd kunt raken. Of je nu net begint als leefstijlcoach of je sporen al hebt verdiend; bij de AVLEG blijf je altijd leren!
In deze eerste aflevering: Inge Siero, AVLEG-leefstijlcoach sinds 2012 en mede-eigenaar van CrossFit Box TWEE12 in Nijverdal.  ‘We hebben door het coronavirus andere manieren gevonden om contact te houden met onze klanten. Dat werkt gelukkig heel goed.’

Waar werk je als leefstijlcoach?

‘Bij CrossFit Box TWEE12 in Nijverdal, het bedrijf dat ik in 2016 samen met mijn compagnon Sjoerd Braamhaar ben gestart. We waren bang dat Nijverdal te klein zou zijn voor een CrossFit Box, maar het liep al snel storm. We hebben op dit moment circa vierhonderd leden, inclusief kids en teens, voor onze CrossFit groepslessen. Daarnaast hebben we nog personal training en leefstijlcoaching. Dit aantal varieert. Op dit moment is dit zo’n 55 uur per week . Een groot deel van ons succes is de oprechte aandacht die we hebben voor onze leden. Vanaf de start hebben we veel tijd gestopt in het leren kennen van onze klanten. Voordat de les begint maken we een praatje dat verder gaat dan alleen het uitvragen van blessures. We willen echt weten hoe het gaat en wat er thuis speelt. Als er een baby is geboren, sturen we een rompertje bijvoorbeeld. Zodra we ook maar één iemand niet bij naam kennen, stoppen we ermee zeggen we altijd tegen elkaar. Het gaat ons er niet om dat ons bedrijf zo groot mogelijk is, maar dat we mensen kunnen helpen om gezonder te worden. Persoonlijk contact, écht contact, is daarvoor essentieel. En nu dat door corona anders ingevuld moet worden, zien we dat onze klanten loyaal blijven.’

 

Welke belangrijke les heb jij geleerd?

‘Hoe je ook online écht contact kunt hebben. Al sinds 2012 coach ik mensen op afstand, toen nog via Skype. Van Heerhugowaard tot Maastricht: vanuit het hele land kreeg ik verzoeken om leefstijlcoaching. Dat was toen nog een nieuw beroep, ik hoorde in 2012 bij de eerste lichting studenten die bij de AVLEG hun diploma haalden. Tijdens mijn opleiding heb ik veel geleerd, maar dat ik zelf met boulimia kampte heb ik aan niemand verteld. Ik realiseerde me wel dat ik meer kennis nodig had om mensen met eetproblemen zoals ik goed te kunnen begeleiden. Daarom heb ik toen de cursus Uit de ban van eetbuien bij Joanna Kortink gevolgd. Ik maakte een eigen website en schreef daarop veel over emotie-eten. Op de een of andere manier kreeg een journalist van Wegener daar lucht van. Zij interviewde mij en vanaf dat moment stroomden de verzoeken om coaching vanuit het hele land binnen. Skype was toen echt een uitkomst.

Toen we een jaar geleden, tijdens de eerste Lock down, onze klanten niet meer live konden coachen, wist ik dus dat je ook online echt contact kunt hebben. Ik vind het niet eens zo heel anders. Wat je wel mist is de lichaamstaal. Hier ben ik mij van bewust en daarom let ik extra goed op kleine signalen. Zoals bijvoorbeeld vaak wegkijken van het scherm of gestoord worden door andere dingen in huis (radio, tv).

Ik vond het eigenlijk wel leuk dat we weer creatief moesten zijn om onze klanten te behouden. We hebben onze leden bijvoorbeeld allemaal een gratis online leefstijlcoachingstraject aangeboden, met een serie e-mails en de mogelijkheid om via WhatsApp door ons gecoacht te worden. En de mensen die normaal naar ons kwamen voor een leefstijltraject, begeleidden we nu online. Tussen de afspraken door sturen we mensen nu geregeld een appje, om te vragen hoe het met ze gaat. Nu merken we hoe belangrijk het is dat we onze klanten al zo goed kenden. We hebben gelukkig bijna geen opzeggingen gehad, en er zijn maar een paar klanten die corona-pauze willen. En omdat het belang van een gezonde leefstijl steeds duidelijker wordt, krijgen we er zelfs nieuwe klanten bij. En dat is helemaal mooi omdat we per 1 april verhuizen naar ons nieuwgebouwde eigen pand. Iets waar we heel trots op zijn! ”

Opmerking:
Inge: "We merken dat het nu echt weer begint aan te trekken gelukkig. We krijgen nieuwe leden voor onze outdoor workouts. Daarnaast ook veel aanvragen voor personal training en leefstijltrajecten. Fijn!"