In de praktijk zie je veel patiënten die steeds zwaarder worden of steeds meer medicatie nodig hebben om hun aandoening onder controle te houden. Een gezondere leefstijl zou deze patiënten kunnen helpen naar een verbetering van hun gezondheid. Maar hoe ga je dat gesprek effectiever aan?
Doel
Je werk als zorgprofessional meer coachend aanpakken om je patiënten beter te motiveren tot leefstijlverandering.
Inhoud
Veel van de patiënten die je ziet, hebben een leefstijlgerelateerde aandoening. Als zorgprofessional weet je dat een verandering op leefstijl voor veel patiënten een verbetering kan geven. Maar advies geven blijkt in de praktijk vaak niet goed uit te pakken. Hoe je dit gesprek effectiever maakt leer je in deze eendaagse training. Je leert patiënten beter te motiveren zonder dat het extra tijd kost. De bedoeling is dat we je inspireren om je werk meer coachend aan te pakken.
Dit doen we vanuit Positieve Gezondheid, je maakt de patiënt verantwoordelijk voor zijn of haar leefstijl.
We leren je vaardigheden en we leren je het inzetten van tools aan de hand van je eigen gezondheid.
Programma
9:30 Introductie, programma-uitleg en kennismaking
10:00 Hoe ziet zo’n gesprek waarin je begint over leefstijl er uit? Je krijgt een demo te zien.
10:15 Waar wil jij vandaag aandacht voor? Wat is jouw leerdoel?
10:45 Theorie en oefenen met het GROW-model voor coaching.
11:45 Wat doe je als zorgprofessional zelf en wanneer en wie verwijs je door? Hoe check je bijvoorbeeld de commitment van je patiënt?
12:30 – 13:00 pauze
13:00 Stigmatiseren doen we allemaal. Toch? Maar hoe ga je professioneel om met je eigen oordelen en aannames? En hoe houd je ze uit je werk?
14:00 Oefenen met de wondervraag.
15:00 SMART. Aan bod komt hoe je samen met je patiënt tot een smart actie komt waarvan je zeker weet dat het bij je patiënt tot een succes leidt.
16:15 Afsluiting en wat ga je morgen in jouw praktijk anders doen? Wat neem je mee van deze les?
16:30 Einde
Aan welke competenties wordt aandacht besteed in de training Leefstijltools voor de zorgprofessional?
- Open vragen stellen
- Kennis van het GROW-model als structuur voor een coachgesprek
- Herkennen van de G-fase uit het GROW-model
- Het kunnen gebruiken van de vragen uit de G-fase
- Je oefent met het toepassen van de G-fase
- Je oefent met de verantwoordelijkheid bij de coachee laten
- Je ervaart hoe stigmatisering werkt en hoe je om kunt gaan met de eigen oordelen.
- Je oefent met de OEN-houding: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig/Neutraal.
- Kennis van het leefstijlroer
- Je oefent met het leefstijlroer en/of de IPH tool in het leefstijlgesprek
- Je oefent met de wondervraag
- Je kent SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Reëel en Tijdgebonden.
- Je oefent met het SMART maken van acties
- Je weet wat jezelf kunt doen en je weet naar wie je kan doorverwijzen (GLI)
- Je zet acties uit die je meteen de volgende dag kunt uitzetten in je eigen praktijk
Comments are closed.