Je wilt een groep coachen op leefstijlthema’s maar daarnaast ook het groepsproces beter begeleiden. Je wilt leren hoe een groep zich ontwikkelt wat jij daarin als begeleider te doen hebt in de rol van coach of trainer. Wat kun jij doen om er een fijne groep van te maken?
Een groep leert mét en ván elkaar. Zoals bijvoorbeeld door het delen van persoonlijke ervaringen en daar samen lessen uit trekken. Je wilt een groep begeleiden die elkaar inspireert en motiveert en die met plezier naar de bijeenkomsten komt. En bij het afscheid plannen maken om elkaar te blijven zien. Daar heb jij als trainer of coach een belangrijke rol in.
Spannend? Jazeker! En het is de moeite waard om tools te kunnen toepassen die het groepsproces ondersteunen en er een samenwerkend team van te maken. Dat is voor jou fijn maar voor de groepsleden ook heel waardevol.
Doelgroep
Leefstijlcoaches: je bent geaccrediteerd leefstijlcoach en hebt ervaring met individuele coaching.
Je wilt nu leren hoe je een groep coacht. Of je werkt al met groepen zoals bijvoorbeeld in de GLI en je wilt je kennis opfrissen en verdiepen om meer gemak te krijgen in het werken met groepen.
Doel van de cursus
- Je hebt een competentiescan gedaan waarin je je didactische kennis, vaardigheidsaspecten voor groepsbegeleiding en competenties als presenteren, aanspreken, overwicht, schakelen tussen inhoud en proces en een coachende houding zelf vaststelt. Je hebt je persoonlijke ontwikkelvraag geformuleerd.
- Je hebt een visie op het leren van volwassenen, je kent je eigen leerstijl en kunt dit adequaat inzetten voor de groep. Je weet en hebt ervaren dat je vanuit leerstijlen kunt starten met een groep. Je kunt feedback ontvangen en reflecteren op je eigen kwaliteiten en ontwikkelpunten als begeleider van een groep.
- Je kunt een eenmalige leuke workshop ontwerpen en een serie van 3 of 4 bijeenkomsten. Dat betekent dat je een goed programma kunt ontwerpen, Je kunt het doel en resultaat formuleren, je kunt afstemmen op de behoefte en leerniveau met aandacht voor de borging. Je hebt een (deel van deze) workshop gegeven en hebt hierop feedback ontvangen. Je hebt ervaring opgedaan met het geven van een serie van 4 bijeenkomsten. Hierop heb je feedback ontvangen van je deelnemers en over het verslag van je medestudent de docent.
- Je hebt kennis van de verschillende fasen van groepsontwikkeling en je weet wat je in welke fase kunt doen om de groep te coachen en te stimuleren naar een volgende fase. Je hebt geoefend met het begeleiden van kennismaking in geen groep, het begeleiden van (didactische) werkvormen, het begeleiden van een interactief gesprek, het begeleiden van een zinvol plenair gesprek na het werken in subgroepen, het evalueren met een groep.
- Je hebt geoefend met specifieke situaties in een groep. Hoe kun je adequaat omgaan met een veelprater, met deelnemers die te laat binnen komen, met een deelnemer die je autoriteit aanvalt, met een negatieve evaluatie.
Inhoud van de cursus
Dag 1:
- de competentiescan
- de leerstijlen van Kolb
- de workshop ontwikkelen en evalueren
Dag 2:
- de workshop geven
- verdere ontwikkeling van de workshop
- een meerdaags traject ontwikkelen
- groepsontwikkeling
- de beginnende groep
Dag 3:
- leren van de eigen ervaring
- didactische werkvormen
- werken in subgroepen
- creatieve werkvormen in een groep
Dag 4:
- de fasen van Levine
- oefenen met lastige situaties
- afsluitende opdracht van de 4-daagse training
Comments are closed.